Dag 5 Campeche - Villahermosa

18 september 2012 - Villahermosa, Mexico

Er stond een stadstour op het programma, maar die hebben we gisteravond al gedaan. We lipen door het oude, koloniale centrum die een stadsmuur heeft, gebouwd door de Spaanse conquistadores. Vanaf de 16e eeuw werd deze havenplaats gebruikt om al het Mexicaanse goud en zilver te verschepen naar Spanje en in 1686 werd begonnen met de bouw van de muur om piraten tegen te houden. In de straatjes waren prachtige bronzen beelden te zien van Javier Marin. Nooit van gehoord, maar o zo prachtig! Op weg naar Villahermosa ( de hoofdstad van de staat Tabasco) stopten we nog even in Champonton, dat aan de zee ligt. We zagen veel pelikanern en ook zeekakkerlakken. Die zien minder vies dan de "echte" en bewegen ook niet. De rit naar Villahermosa ging bijna helemaal langs de kust, een mooie rit. Xavier vertelde weer honderduit. Over welke dieren er allemaal voorkomen in Mexico, dat de aronskelk de nationale bloem is, enzovoort. Die man is net een wandelende encyclopedie! Maar we steken er heel wat van op. We hebben ook onderweg dolfijnen gezien. Prachtig! We gingen lunchen (het was al drie uur) bij de VIPS en daar was het zo koud dat Dirk het bier al als anti-vries bestempelde. We waren blij dat we eenmaal weer buiten wat konden opwarmen. Toen nog even een rondwandeling in Villahermosa en klaarmaken voor het avondeten.