Dag twee Cancun - Chichen Itza richting Merida

15 september 2012 - Mérida, Mexico

We maken kennis met de reisleider. Xavier, van oorsprong een belg die, getrouwd met een mexicaanse, al 18 jaar in Mexico woont. Een enorm enthousiast figuur, die in elke zin wel twee keer Okee gebruikt. Hij is ooit olympisch turner geweest en was op zoek naar een circus-opleiding. Daarom belandde hij in Mexico. Ook ontmoeten we Constantino, onze chauffeur gedurende de hele rit. We rijden kilometers lang langs savannen en Xavier praat honderduit. Over waar het woord "gringo" vandaan komt bijvoorbeeld en dat Yucatan (het schiereiland) ooit is ontstaan door een inslag van een meteoriet met een doorsnee van 180 km  Merida is de meest warme regio van Mexico en dat merken we... Hier wonen ook de meeste mensen met overgewicht en het grootste hoofd van de wereld en dat zien we... Rivieren kent Yucatan niet, alleen ondergrondse.Om 8 uur vertrekken we richting Chichen Itza; een van de moderne zeven wereldwonderen. We bezoeken o.a. de Piramide van Kululcan, de Heilige Bron, de Tempel van de Krijgers en het zeer imposante en goed onderhouden balspeelveld. Het is maar goed dat er een zeer deskundige gids bij is. Hij weet heel bevlogen te vertellen over hoe e.e.a. is ontstaan en gegaan en wat alles betekent. Daar zou je zelf nooit opgekomen zijn. Dan zou je alleen een paar opgestapelde stenen zien en voila (zegt Anniek geregeld wat heel leuk klinkt!) We vonden het allemachtig interessant. Wat een lui, die tolteken en zo. Eenmaal terug kwamen we aan in een feestvierend Merida. Onafhankelijkheidsdag! Het was drukker dan bij Popweekend in Schagen of de Jazz en Sail in Bergen. We hebben ook nog nooit zoveel politie op de been gezien. Sommigen werden zelfs gefouilleerd. Heerlijk gegeten en het vuurwerk dat om 12.00 uur zou beginnen maar niet afgewacht...