San Christobal de las Casas - Aqua Azur watervallen- Palenque

30 september 2012 - Chetumal, Mexico

Deze dag noemen de "de dag van de watervallen". We gingen van San Christobal (2100 m hoog) richting Palenque (in noordelijke richting naar het junglegebied). Maar eerst namen we afscheid van Anita en haar moeder. Zij had wat mooie dingetjes voor ons gemaakt en voordat we weg waren hadden we nog meer spulletjes bij haar ingekocht. In de bus trakteerde ze ons nog op een kleurig armbandje. Wat een lieverd! De meesten hadden een korte broek aan, maar dat was niet zo slim. Het was mistig en koud! Tuinmannen langs de kant van de weg droegen zelfs oorwarmers.Maar gelukkig gingen we naar lager gebied en dan zou de korte broek wel weer fijn zijn. We vroegen ons onderweg af wie toch de uitvinder van de drempels moet zijn geweest...Nog nooit zoveel drempels tegengekomen. Sommige waren gewoon klodders cement, maar toch... Bij sommige drempels stond een jongen of jonge man met een rieten mandje. Daar kon je wat geld in doen voor de kerk...Nou, aan de pracht en praal te zien in de Mexicaanse katholieke kerken hadden ze ons geld niet echt nodig! We stopten even bij een prachtige waterval. Deze stond niet in onze reisbeschrijving, dus was een mooi cadeautje. Jeroen moest natuurlijk weer zo hoog mogelijk de klim maken... We reden verder door de regio waar de amber vandaan komt. Hele families halen het uit de rotsen en in de winkeltjes is het een en al sieraden van amber wat de klok slaat.We gingen door de Vallei van Ocosingo, waar koffie wordt verbouwd. We proefden koffiekersen en dronken enigzins zure koffie. Niet vies, maar we zouden 'm niet dagelijks willen drinken. Door al die haarspeldbochten moest je je wel constant schrap zetten. We waren benieuwd of we de volgende dag spierpijn zouden hebben! We kwamen langs de woongemeenschap van de kleinste etnische groep (plusminus 900 mensen) Zij leven nog in traditionele kledij (een soort witte "jurk") van visvangst en de jacht (met pijl en boog!) Na de prachtige watervallen van Aqua Azur (door de regen was het water niet azur maar bruin ), hebben we ook nog een bezoek gebracht aan de Cascades de Misol (uit steen) Ha (water). Ook weer mooi! We kwamen daar 3 Australiese stellen tegen met prachtige terreinwagens/campers. Een stel was al onderweg vanaf 2004 en de andere twee stellen reisden al tweeeneenhalf jaar.. Ze deden nog even Panama, vlogen dan terug naar huis en gingen daarna nog Zuid-Amerika ontdekken. Dan hadden ze wel zo'n beetje alles gehad. Tja...