Oaxaca (Waggakka)

26 september 2012 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Oaxaca heeft een leuke Zacola (plein); heel levendig. Tijdens de lunch werd ons zeker 20 a 30 keer iets aangeboden. Een aantal keren kwamen ze gewoon om geld vragen en een bandje speelde de sterren van de hemel en kwam uiteraard cashen.Wat ons opviel ( en dat geldt eigenlijk ook voor andere plaatsen en steden: je ziet totaal geen kinder- of wandelwagens. Alle kinderen worden gedragen. Nou Kirsten, daar zal je toch niet voor kiezen he? Maar je zal maar geen peso hebben; dan moet je wel.  's Morgens stond eerst een bezoek op het program aan Monte Alban, het belangrijkste tempelcomplex van de staat Oaxaca. Het waren vooral de Zapoteken en Mixteken die hier hun cultuur tot ontwikkeling brachten. Een prachtig complex; weer heel indrukwekkend en dan vooral natuurlijk met de deskundige uitleg van Xavier. En dan gaat het over slangenkoppen, over adelaars ( de vlag van Mexico is een adelaar met een slang in z'n snavel op een cactus (azteeks), kalendermethodieken, sterrenstelsels, enz.. Er zaten daar tientallen kolibri's in een casawateboom (goed opgelet he?) Xavier legde uit wat er allemaal gemaakt kan worden van een copalboom (houtsnijwerk, hars, wierrook). Hij legde uit dat de azteken vroeger al de beschikking hadden over kruidentuinen. Goed onthouden: als je een tortilla lang laat liggen gaat ie schimmelen; dat gebruikten zij als penicilline (kan nog!) en heb je koorts of ben je ziek? Gebruik een aftreksel van de donkerpaarse bloemen van de bougainville...In deze oudheid hadden mensen ( de elite) honden als metgezedl en die gingen ook mee in hun graf. Onwijs interessant weer allemaal! Nu maar hopen dat we aan het eind van de reis niet alles door elkaar gaan husselen, want we horen en zien zoveel...Eenmaal terug van de bezichtigingen konden we eindelijk eens relaxen bij het zwembad.

1. Kirsten:
    28 september 2012
    ...nu had ik me voorgenomen dit weekend even uitgebreid te zitten voor jullie reisverhalen. En eens even spontaan te reageren (beter laat dan niet, het is maar goed dat je zolang weg bent, heb ik even de tijd, haha). Nu je mij al persoonlijk gaat aanhalen in je reisverhalen kan ik daar al helemaal niet meer omheen natuurlijk. haha.

ECHT NIET, zou ik dragen kiezen boven gemak van een wandelwagen. Ten eerste is zo'n wandelwagen gewoon superpraktisch tijdens het shoppen en dat er bij verlaten van de stad/winkel nog ruimte is voor de baby in de wagen is dan mooi meegenomen, hihi.

Maar idd, ik geef ze groot gelijk. Als je geen peso hebt, is een wandelwagen natuurlijk puur luxe. Alhoewel ik trouwens ook geen peso heb hoor (doe alles met Euro, haha)